تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/28 - 08:19
کد خبر: 516768

بررسی عملیات تروریستی انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان؛

تنش‌آفرینی در منطقه/ دور جنایات تازه رژیم صهیونیستی در لبنان

تنش‌آفرینی در منطقه/ دور جنایات تازه رژیم صهیونیستی در لبنان

آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل هزار و ۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند. رسانه امریکایی وال استریت ژورنال هم روز سه‌شنبه ادعا کرد که پیجرهای منفجر شده مربوط به محموله جدیدی است که حزب‌الله لبنان در روزهای اخیر دریافت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عصر  دیروز شماری از دستگاه‌های دریافت پیام معروف به پیچر در لبنان منفجر شد که طبق آمار اعلام شده از سوی وزیر بهداشت لبنان، ۹ نفر شهید و 2 هزار و 750 نفر زخمی شدند.
حزب‌الله لبنان از شهادت یک دختربچه در انفجار دستگاه‌های ارتباطی در این کشور خبر داد. خبرگزاری ملی لبنان نیز گزارش کرد رژیم صهیونیستی به دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم در تعدادی از مناطق این کشور نفوذ کرده است.
در پی این انفجارها که به طور همزمان، متوالی و در مناطق مختلف لبنان صورت گرفت، تاکنون 9  نفر به شهادت رسیده و بیش از 2 هزار و 750  لبنانی زخمی شده‌اند.

وزارت بهداشت لبنان از همه بیمارستان‌ها خواست در حالت آماده‌باش حداکثری قرار گیرند و سطح آمادگی خود را افزایش دهند. این وزارتخانه از شهروندانی که دستگاه‌های پیجر دارند، خواست فوراً آنها را دور بیندازند.
صلیب سرخ لبنان اعلام کرد تمام مراکز در جبل لبنان و بیروت در حالت آماده‌باش هستند.

در همین حال «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان که در جریان جلسه کابینه از این حادثه مطلع شد، از «فراس الابیض» وزیر بهداشت خواست فوراً جلسه را ترک کند و سرویس‌های وزارتخانه را برای پیگیری و درمان زخمی‌ها در آماده‌باش قرار دهد. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد که مشاور نتانیاهو در توئیتی به صورت تلویحی به دست داشتن این رژیم در این حادثه امنیتی اشاره کرد اما دقایقی بعد آن را حذف کرد. ارتش رژیم صهیونیستی گفته که درباره این حادثه اظهار نظر نمی‌کند. با وجود این، یک مقام نزدیک به نخست‌وزیر این رژیم، بنیامین نتانیاهو به صورت تلویحی نقش تل‌آویو در این انفجارها را تأیید کرده است.

توپاز لوک، یکی از دستیاران و سخنگوهای بنیامین نتانیاهو بعد از انفجارهای بیروت به صورت تلویحی نقش رژیم صهیونیستی در این انفجارها را تأیید کرده بود. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده با گفتن اینکه او از چند ماه پیش دیگر سخنگوی نتانیاهو نیست، از اظهارات او فاصله بگیرد.

رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند دفتر نتانیاهو به تمامی اعضای کابینه ائتلافی دستور داده فعلاً از انجام مصاحبه خودداری کنند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از منابع اسرائیلی خبر داد که فرماندهان سرویس‌های امنیتی در حال برگزاری نشست فوق‌العاده هستند و مسئولان سیاسی این رژیم هم در آن حضور دارند. این منابع با بیان اینکه هدف از این نشست، بررسی تحولات جبهه لبنان است، تصریح کردند: نهادهای امنیتی بر این باورند که حزب‌الله قصد دارد عملیات نظامی جدیدی علیه اسرائیل آغاز کند.

شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم از اعضای کابینه رژیم خواسته در مورد این حادثه امنیتی در لبنان، مصاحبه یا اظهار نظر نکنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام حزب‌الله مدعی شد انفجارها نتیجه یک عملیات امنیتی بوده که دستگاه‌های پیجر را هدف قرار داده‌اند. آسوشیتدپرس همچنین نوشت دستگاه‌های ارتباطی جدیدی که اعضای حزب‌الله به همراه داشته‌اند دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که منفجر شده‌اند. به نوشته این خبرگزاری، این باتری‌ها در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند، ممکن است دود کرده، ذوب شوند و دچار حریق شوند. از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودروهای برقی استفاده می‌شود.

آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل هزار و 100 درجه فارنهایت) تولید کند. رسانه امریکایی وال استریت ژورنال هم روز سه‌شنبه ادعا کرد که پیجرهای منفجر شده مربوط به محموله جدیدی است که حزب‌الله لبنان در روزهای اخیر دریافت کرده است. براساس ادعای این رسانه امریکایی، یکی از نمایندگان حزب‌الله به این روزنامه گفت که صدها نفر از اعضای این گروه نظامی از چنین وسایلی استفاده می‌کردند. وال استریت ژورنال مدعی شد که علت انفجارها می‌تواند نرم‌افزاری باشد که باعث گرم شدن و انفجار دستگاه‌ها می‌شود. این روزنامه اضافه کرد که برخی از اعضای حزب‌الله احساس کردند پیجرها داغ شده و قبل از انفجار آنها را از خود دور کردند.

«مجتبی امانی» سفیر ایران در بیروت نیز در پی انفجار پیجر که در نزدیکی او بوده، به‌صورت سطحی مجروح شده است. سفارت ایران در بیروت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جناب آقای دکتر مجتبی امانی، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران، دچار جراحت سطحی شده‌اند. حال عمومی سفیر محترم، خوب است.

بیانیه حزب‌الله لبنان درباره حادثه بیروت

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای توضیحاتی را درخصوص حادثه انفجار دستگاه‌های ارتباطی در بیروت صادر کرد. به گزارش المیادین، مقاومت لبنان در این بیانیه تأکید کرد: حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر روز سه‌شنبه هفدهم سپتامبر ۲۰۲۴ شماری از دستگاه‌های دریافت پیام معروف به «پیجر» که در اختیار تعدادی از کارکنان یگان‌ها و مؤسسات مختلف حزب‌الله بود منفجر شد.

این انفجارها که دلایل آن مبهم است به شهادت یک دختر بچه و دو نفر از برادران ما و زخمی‌شدن شمار زیادی از نفرات انجامید. جراحات افراد زخمی‌شده مختلف است. در ادامه این بیانیه آمده است: دستگاه‌های ویژه در حزب‌الله در حال حاضر مشغول اجرای تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای فهمیدن دلایلی که به این انفجارهای همزمان انجامیده هستند. دستگاه‌های پزشکی و درمانی نیز در حال درمان زخمی‌ها در شماری از بیمارستان‌ها در مناطق مختلف لبنان هستند.

حزب‌الله لبنان تأکید کرد: از خداوند متعال برای شهدای نیکوکار ما که در راه قدس به شهادت رسیدند، رحمت و برای زخمی‌ها شفای عاجل طلب می‌کنیم و از هموطنان گرامی‌مان می‌خواهیم که در قبال شایعات و اطلاعات اشتباه و فریبنده‌ای که برخی از طرف‌ها منتشر می‌کنند و در راستای جنگ روانی به سود دشمن صهیونیست است هوشیار باشند، بویژه آن‌که این شایعات و اطلاعات اشتباه همراه با هراس‌افکنی و تهدید دشمن صهیونیست و آنچه تغییر وضعیت در شمال می‌نامد انتشار می‌یابد. در پایان این بیانیه آمده است: ما تأکید می‌کنیم که مقاومت در تمامی سطوح و یگان‌های مختلف خود در بالاترین سطح آمادگی برای دفاع از لبنان و ملت مقاوم آن است.

تماس تلفنی عراقچی با وزیر خارجه لبنان

در پی حادثه تروریستی عصر دیروز در لبنان، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن شهروندان لبنانی را بشدت محکوم کرد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین ضمن ابراز تسلیت و اعلام همبستگی با دولت، ملت و خانواده شهدا و مجروحان این حادثه، برای ارائه هر گونه کمک و مساعدت جهت درمان مجروحان یا انتقال آنها به تهران اعلام آمادگی کرد.

جنون و توحش

روز گذشته دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه جنگ این رژیم در جلسه‌ای شبانه، با گسترش اهداف جنگ علیه لبنان از جمله بازگرداندن ساکنان مناطق شمالی اراضی اشغالی به خانه‌هایشان موافقت کرده است. در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که بازگشت امن ساکنان مناطق شمالی به خانه‌هایشان جدیدترین بندی است که به اهداف جنگ علیه لبنان اضافه شده است.

کانال 12 عبری نیز به نقل از نتانیاهو گفت که اسرائیل در آستانه آغاز عملیات گسترده و قدرتمند در جبهه شمالی است. به گفته همین منبع، ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید تدریجی تنش در این منطقه است. در همین حال بنی گانتس، عضو سابق شورای جنگ، ضمن انتقاد از دولت نتانیاهو اظهار داشت:«زمان استفاده از زور علیه حزب‌الله و بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌هایشان فرا رسیده است.» این تحول پس از گذشت بیش از 11 ماه از جنگ در نوار غزه و گسترش آن به جبهه شمالی رخ می‌دهد و بنا بر گزارش‌ها، نتانیاهو بر اهمیت دستیابی به این هدف تأکید کرده است. حملات حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی از روز 8 اکتبر، ده‌ها هزار نفر از ساکنان شمال را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

این تصمیم در حالی گرفته شده که نعیم قاسم، معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، روز شنبه تصریح کرد که آتش‌بس در غزه تنها راه اسرائیل برای بازگرداندن ساکنانش به شمال لبنان خواهد بود. وی با بیان اینکه جبهه حمایتی در لبنان تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد ادامه خواهد داشت تأکید کرد که بازگشت شهرک‌نشینان شمال جز با توقف جنگ غزه میسر نخواهد شد. در پی تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر آغاز یک حمله گسترده علیه لبنان، نایب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در سخنانی در پاسخ به این تهدیدها بر آمادگی کامل مقاومت اسلامی لبنان برای مقابله با رژیم اشغالگر تأکید کرد.

شیخ علی دعموش گفت:«همه تهدیدها و بزرگنمایی‌ها مبنی بر جنگ علیه لبنان، ما را نمی‌ترساند. ما از جنگ نمی‌ترسیم و مسئولیت هر حماقتی که این دشمن مرتکب شود، بر عهده اوست، زیرا می‌داند که جنگ با لبنان، تفریح نخواهد بود. به صهیونیست‌ها هشدار داده می‌شود که جنگ با لبنان، فاجعه‌ای برای این رژیم خواهد بود.»

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرصتی استثنایی برای همه علاقه‌مندان به هوش مصنوعی!
مهلت ثبت درخواست مهمان در دانشگاه پیام نور تمدید شد
۸ استاد شریف برگزیده فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی
کارت آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی منتشر شد
تغییرات جدید آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت اعلام شد
شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان بازنگری می‌شود
حمله سایبری گسترده به اسرائیل
شوک بزرگ به بیرانوند؛ نظر نهایی اعلام شد
ماجرای پر حاشیه تنبیه یک مجری تلویزیون
تناقض عجیب بعد از پیروزی استقلال؛ کاملا معلوم بود!
بیرون آمدن استقلال از «آب‌های گندیده»؟
ادعای نگران کننده؛ زمان بازگشت حسن یزدانی مشخص شد
خبر سخنگوی دولت از انتصاب یک استاندار اهل تسنن + جزئیات
شوک آمریکایی‌ها از تروریسم جدید اسرائیلی‌ها
چرا FATF بعد از برجام مهم شد؟
اولین واکنش آمریکا به جراحت سفیر ایران در لبنان
وضعیت سفیر ایران در لبنان از زبان کولیوند
استقبال بریکس از ایجاد زیرساخت مشترک داده‌برداری مکانی
چرا مبلغ متناسب سازی تیرماه بازنشستگان کارگری واریز نمی شود؟
حاشیه‌های تازه درباره سری جدید پایتخت
ادعای یک سایت روسی درباره محرومیت قاسم‌پور از حضور در مسابقات جهانی آلبانی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top